Föreningen

Läs artikeln i Mitti.se som handlar om klubben:

Örnsbergs Kanotsällskap med två klubbhus – på Reimersholme och i Gröndalshamnen - erbjuder suveräna möjligheter till både långa och korta paddlingsturer såväl inne i Stockholm som i stadens närområden. Klubben har funnits sedan 1934 och har idag ca 1300 medlemmar.

I föreningens klubbhus på Reimersholme finns tillgång till omklädningsrum, bastu och styrketräningslokaler. Klubben tillhandahåller havskajaker, motionskajaker och tävlingskajaker som alla medlemmar utan kostnad har möjlighet att paddla när de vill.

Antingen du vill ta en lugn morgontur före jobbet eller göra en träningspaddling efter arbetets slut finns möjligheterna att uppleva Stockholm från vattnet då du paddlar runt Kungsholmen, Långholmen eller Stora och Lilla Essingen. Du kan också paddla in Mälaren, kanske förbi Drottningholm, eller ta en kortare tur till Vinterviken, stanna för en kopp kaffe och sedan paddla hem igen.

För nya medlemmar arrangeras introduktionspaddling då du får lära dig grunderna i paddling, hur man hanterar kanoter både på land och i vatten och får mer information om klubben och dess rutiner och aktiviteter. Som medlem kan du i klubbens regi följa med på långfärdsturer, vara med på motions- och tävlingspaddlingar eller bara utnyttja möjligheten att paddla precis när och hur du själv vill.

Klubben har aktiva medlemmar i alla åldrar och förutom att paddla kajak är det många i klubben som paddlar SUP, surfskis och drakbåt och/eller outrigger.

Föreningsorganisation under Riksidrottsförbundet